سبک مراکشی در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی به سبک مراکشی

دکوراسیون داخلی براساس سبک ­ها به چند دسته تقسیم می­ شوند. یکی از عجیب ­ترین سبک ­ها در دکوراسیون داخلی، سبک مراکشی است. استفاده از این سبک در دکوراسیون داخلی باعث می­ شود محیط زیبا و جذاب­تر به نظر آید. جالب است بدانید که سبک مراکشی از ترکیب چند سبک عربی، آفریقایی و مدیترانه ­ای پدید آمده است، به همین خاطر با پیاده کردن سبک مراکشی در دکوراسیون داخلی منزل خود می ­توانید چندین سبک را مشاهده کنید و از آن لذت ببرید. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل­ تری در رابطه با سبک مراکشی در اختیار شما بگذاریم. با ما همراه باشید.

سبک مراکشی

مراکش از لحاظ موقعیت جغرافیایی بسیار تحت تاثیر سبک عربی می ­باشد، به همین خاطر است که در بسیاری از قصرها و محله ­های قدیمی مراکش سبک عربی بیشتر به چشم می­ خورد. سبک مراکشی ویژگی ­های بسیاری دارد که مهم­ترین آن القا انرژی به افراد است. در این سبک به دلیل استفاده از رنگ ­های پرانرژی و زنده حس و حال تازه ­ای به بیننده داده می­ شود. استفاده از سبک مراکشی موجب می­ شود که فضا جذاب­تر و با نشاط ­­­تر به چشم آید.

هر سبک نشان دهنده فرهنگ و تاریخ آن کشور است به همین صورت سبک مراکش نشان دهنده فرهنگ آن است. در این سبک از بافت­ های رنگارنگ و طرح ­های هندسی استفاده می­ شود که همین موضوع باعث ایجاد فضایی جذاب در خانه می شود.

دکوراسیون داخلی منزل به سبک مراکشی

باتوجه به اصول پیاده سازی دکوراسیون داخلی برای ایجاد تغییرات به ویژه طراحی به سبک ­های مختلف باید دانست که همه قسمت ­های خانه باید تحت تغییر قرار بگیرند به عنوان مثال سقف ­ها، دیوارها، طراحی مبلمان، کفپوش و دیوارپوش­ ها و بخش ­های مختلف خانه مانند نشیمن. در ادامه به شرح کامل ­تری از این تغییرات در قسمت ­های مختلف آشنا می ­شویم.

 

طراحی سقف

در سبک مراکشی از سقف ­های بلند در منازل استفاده می ­کنند. همچنین برای طراحی دکوراتیو آن­ها از تیرهای چوبی استفاده می ­شود. یکی از اصول طراحی به این سبک استفاده از طاق و قوس ­ها است. اجرا این اصول در دکوراسیون داخلی موجب می­ شود که فرهنگ و هنر مراکش به چشم بیننده آید. این طاق و قوس­ ها را در قسمت ­های مختلفی از خانه مانند ورودی ­ها، درب ­ها، کمدها و …. می ­توان مشاهده کرد.

طراحی دیوار

یکی از بخش ­های خانه که در دکوراسیون داخلی بسیار مهم است دیوارها می ­باشند. دیوارها به دلیل تو چشم بودنشان اهمیت بالایی در طراحی دارند. در طراحی منزل به سبک مراکشی از دیوارهای چند وجهی که اغلب نمای گچی دارند استفاده می ­شود. رنگ ­هایی که در این سبک برای دیوارها استفاده می ­شود اغلب صورتی کمرنگ، بژ و سفید است.

در سبک مراکشی برای دیوارها از رنگ ­های ملایم و خنثی و برای سایر المان ­های موجود بر دیوار از رنگ ­های پرانرژی و زنده استفاده می ­شود. همچنین جالب است بدانید که رنگ­ هایی نظیر نارنجی، قرمز، آبی پررنگ و سایر رنگ ­های زنده در مبلمان، پرده، فرش و… به کار می­ رود.

طراحی مبلمان به سبک مراکشی

یکی از عنصرهای تاثیر گذار دیگر در دکوراسیون داخلی منزل مبل ­ها هستند. مبلمانی که در طراحی داخلی در سبک مراکشی استفاده می­ شوند بسیار خاص با طراحی منحصر به فرد می باشند. برای طراحی مبلمان به سبک مراکشی از چوب­ های مشبک و منبت کاری شده استفاده می ­شود. اغلب روکش این مبلمان از مخمل ­های مخصوص با نقش و نگار مخصوص کشور مراکش است.

طراحی کفپوش و دیوارپوش

کفپوش و دیوارپوش ­ها از دیگر عناصر تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی به حساب می ­آیند. در سبک مراکشی برای کفپوش­ ها و دیوارپوش ­ها از کاشی­ هایی که نقش و نگار فراوان دارند استفاده می ­شود. اما لازم به ذکر است که این کاشی ­ها اغلب در فضا­هایی چون آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی دیده می­ شوند.

طراحی نشیمن

یکی از فضاهایی که برای دکوراسیون داخلی به سبک مراکشی مورد توجه قرار می ­گیرد استفاده از فانوس ­های رنگارنگ و ظروف و المان ­های سنگی، فلزی و چوبی است. لازم به ذکر است که صنایع دستی کشور مراکش به دلیل زیبایی بی­ نظیری که دارند برای دکوراسیون داخلی بسیار کاربردی می ­باشند مانند فانوس ­ها. از این فانوس ­ها اغلب برای طراحی داخلی فضاهایی مانند اتاق خواب و اتاق نشیمن استفاده می­ شود.

معماری سنتی مراکشی

در معماری به سبک مراکشی المان ­های تزئینی و سنتی بسیاری دیده می ­شود. دلیل سنتی بودن سبک مراکشی این است که این سبک در هزاران سال پیش باتوجه به فرهنگ و مذهب پدید آمده است.

همچنین شما در سبک مراکشی می ­توانید بخشی از معماری اسلامی را مشاهده کنید؛ مانند طاق­ و قوس ­ها. از این طاق­ ها اغلب در عناصر دکوراسیون داخلی مانند کتابخانه ­ها٬ کمد و مبلمان استفاده می ­شود. در حالت کلی می ­توان گفت که این طاق­ و قوس ­ها از عناصر اصلی این سبک به حساب می ­آیند.

انتخاب رنگ

از مباحث مهم در دکوراسیون داخلی بحث انتخاب رنگ است. در سبک مراکشی می ­توان رنگ ­هایی که اغلب از دریا و بیابان ­ها الهام گرفته شده است را مشاهده کرد. اغلب در این سبک از رنگ­ های زنده ­ای مانند نارنجی، قرمز و آبی پررنگ استفاده می­ شود. ترکیب این رنگ­ ها در کنار دیوارهای سفید رنگ جلوه­ ی بسیار زیبایی دارد. به همین خاطر در این سبک از مبلمان و المان­ ها با رنگ­ های شاد و پرانرژی استفاده می ­کنند تا زیبایی بیشتری به محیط ببخشند.

انتخاب پارچه

پارچه ­ها از دیگر عناصر تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی هستند. در سبک مراکشی از پارچه ­های مخصوص این سبک که اشکال هندسی و رنگبندی خاصی دارند استفاده می­ شود. اغلب پارچه ­های مراکشی از جنس ابریشم، حریر و سایر پارچه­ ها با بافت بسیار ظریف هستند.

انتخاب لوستر

لوسترها علاوه بر اینکه یک منبع نوری به حساب می ­آیند یک عنصر مهم برای دکوراسیون داخلی محسوب می ­شوند. در سبک مراکشی اغلب از لوسترهایی استفاده می ­شود که با سایر لوسترها کمی متفاوت هستند. در لوسترها به سبک مراکشی از نقوش هندسی و مشبک استفاده شده است. از این نوع لوستر در همه جای منزل به ویژه اتاق نشیمن، اتاق خواب، آشپزخانه و … استفاده می­ شود.

انتخاب فرش

فرش ­ها از دیگر عناصر تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی به حساب می ­آیند. فرش­ هایی که در این سبک مشاهده می­ کنید اغلب باسایر فرش­ هایی که دیده ­اید کمی متفاوت است. جالب است بدانید که در گذشته طراحی فرش ­ها به گونه­ ای بود که از آن ­ها به عنوان کالای خواب استفاده می­ کردند.

در فرش ­ها هم مانند سایر المان­ ها در سبک مراکشی نقوش هندسی مشاهده می­ شود. اما لازم به ذکر است که در فرش­ ها از رنگ ­های خنثی و ملایم اما گرم استفاده می ­شود. فرش ­ها از دیگر عناصری هستند که نشان دهنده فرهنگ و هنر مراکش می ­باشند.

کلام آخر

همانطور که در بالا به آن بارها اشاره کردیم، سبک مراکشی جزو سبک­ های سنتی محسوب می ­شود که بیانگر فرهنگ، هنر و آداب و رسوم این کشور می ­باشد. این سبک از ترکیب چند سبک عربی، آفریقایی و مدیترانه ­ای به وجود آمده است.

نویسندهکاوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدول عناوین