هرآنچه در رابطه با سقف کاذب باید بدانید!

سقف کاذب

یکی از پوشش هایی که برای سقف در نظر گرفته می شود سقف کاذب است. این پوشش برای سقف ویژگی‌های بسیاری دارد که یکی از مهم ترین آن‌ها زیبایی سقف است. همچنین به کمک سقف کاذب می توان تاسیسات و سیم کشی‌ها را پنهان کرد. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل تری در رابطه با سقف کاذب در اختیار شما بگذاریم. با ما همراه باشید.

سقف کاذب چیست؟‌

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم سقف کاذب را می توان یک پوشش برای سقف اصلی در نظر گرفت. در حالت کلی سقف کاذب برای ساختمان یک سقف ثانویه محسوب می شود تا بتواند عیوب موجود در سقف را بپوشاند.

سقف کاذب به کمک برخی ابزارهای مخصوص به سقف اصلی و دیوارهای اطراف آن متصل می شود. لازم به ذکر است که وزن اصلی سازه را همان سقف اصلی به دوش می‌گیرد. از سقف کاذب به منظور عایق نمودن سقف در برابر صدا و حرارت و همچنین اجرای نورپردازی های دکوراتیو استفاده می‌شود. سقف کاذب می تواند تاسیسات و برخی سیم کشی هارا بپوشاند.

سقف کاذب

امروزه طرح‌های مختلفی از سقف کاذب در بازار وجود دارد. به همین خاطر می توان با سلیقه کاربر فضا را دکوراسیون کرد. در حالت کلی می توان گفت که یکی از بخش‌های جذاب در معماری سقف کاذب است. این نوع سقف‌ها می‌توانند یک تغییر اساسی در دکوراسیون ایجاد کنند زیرا به کمک آن‌ها می توان یک نورپردازی بسیار زیبا و شیک را ایجاد کرد.

از سقف کاذب نه تنها برای اتاق ها و پذیرایی بلکه برای فضاهایی مانند حمام و سرویس بهداشتی هم می توان استفاده کرد. اغلب سقف کاذب‌هایی که برای خانه‌ها استفاده می شوند PVC هستند که هم ضد آب و هم ضد حرارت می باشند یعنی به عبارتی در برابر رطوبت و حرارت مقاومت بالایی دارند. در گذشته بسیاری از افراد برای دکوراتیو کردن سقف خانه‌های خود از گچ کاری استفاده می کردند اما امروزه از سقف کاذب استفاده می کنند.

مزایای سقف کاذب

سقف های کاذب ویژگی های بسیاری دارند که در ادامه به چند مورد مهم و کاربردی آن می پردازیم.

  • سقف های کاذب قابلیت جابه جایی دارند و به راحتی می توان آن ها را جا به جا کرد.
  • هزینه اجرا و جابه جایی سقف های کاذب بسیار مناسب است.
  • سقف های کاذب عایق صدا هستند و می توانند به راحتی از انتقال صدا جلوگیری کنند.
  • تعمیرات سقف کاذب بسیار آسان است.
  • به کمک سقف های کاذب می توان سیم کشی هایی که از سقف رد می شوند را پوشاند.
  • استفاده از این نوع پوشش های برای سقف می تواند در مصرف بهینه انرژی بسیار موثر باشد.
  • به کمک سقف کاذب می توان نورپردازی های بسیار زیبایی برای در فضا اجرا کرد.
  • همچنین این نوع سقف ها قابلیت این را دارند که از هدر رفتن سوخت جلوگیری کنند.

معایب اجرای سقف کاذب

معایب اجرای سقف کاذب عبارت است از:‌

  • یکی از معایب استفاده از سقف کاذب این است که ارتفاع اتاق را کاهش می دهد.
  • عمر سقف های کوتاه در برابر سقف اصلی کوتاه است و نیازمند به تعمیر است.
  • ممکن است با گذشت چند سال رنگ این سقف ها تغییر کند و به عبارتی دچار غبارگرفتگی شوند.
  • مقاومت و ایستادگی آن ها در مقایسه با سقف اصلی کمتر است.

انواع سقف کاذب

سقف‌های کاذب انواع مختلفی دارند که در ادامه به چند نمونه از کاربردی ترین آن‌ها می‌پردازیم.

سقف رابیتس

سقف رابیتس

سقف رابیتس یکی از رایج ترین سقف های کاذب است که در بازار وجود دارد و اغلب افراد برای دکوراسیون منزل خود از این سقف‌ها استفاده می کنند. رابیتس ورقه های مشبکی است از جنس گالوانیزه که به کمک سیم آرماتوربندی به شبکه متصل می شود.

سقف‌های رابیتس به دو نوع برجسته و مسطح تقسیم می شوند. از رابیتس‌های مسطح برای دهانه‌های کوچک و از رابیتس‌های برجسته برای دهانه بزرگ استفاده می کنند.

این سازه از اجزای مختلفی مانند نبشی٬ میلگرد و لایه رویه که همان ورقه های مشبک است تشکیل می شود. این نوع سقف ها مزایای بسیاری دارند که مهم ترین آن ها دسترسی آسان کاربران به مصالح و طرح پذیری متنوع آن ها است. اما این نوع سقف ها معایب مخصوص خود را دارند که برخی از این معایب عبارتند از:

  • مصرف زیاد گچ
  • وزن زیاد
  • سرعت اجرای آن پایین است

سقف کناف

سقف کناف

از دیگر سقف های کاذب می توان به کناف اشاره کرد. امروزه در بسیاری از ساختمان ها شما سقف کناف را مشاهده می کنید که به صورت پنل گچی به سقف اصلی متصل می شود. سقف کناف به دو دسته یکپارچه و مشبک تقسیم می شود.

سقف کناف یکپارچه:‌ این نوع سقف از زیر سازی فولادی سبک وزن تولید می شود که پنل های گچی روکش دار بر روی آن ها نصب می شود.

سقف کناف مشبک:‌ این نوع سقف از سازه های سپری و تایل های سقفی که به صورت شبکه ای هستند تشکیل می شود. این شبکه ها به کمک آویز به سقف اصلی وصل می شوند.

لازم به ذکر است که سقف های کناف نیاز به رنگ آمیزی ندارند و نگهداری و تعمیر آن ها بسیار آسان است. این نوع سقف ها برای دکوراسیون در دو حالت ساده و دکوراتیو تولید می شوند.

سقف پیش ساخته گچی

سقف پیش ساخته گچی

این نوع سقف ها از جنس آلومینیوم هستند که پنل های پیش ساخته گچی درون آن ها قرار می گیرد. به همین خاطر می توان طرح های گوناگونی با پنل های پیش ساخته وجود دارد.  این پنل ها را می توان با پرداخت یک هزینه ناچیز رنگ آمیزی کرد.  پنل های پیش ساخته گچی در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند و برای محیط زیست مضر نمی باشند. همچنین از دیگر ویژگی های این نوع سقف ها می توان به مقاوم بودن آن ها در برابر زلزله اشاره کرد. سرعت اجرا و نصب سقف های پیش ساخته بسیار سریع است.

سقف گریلیوم

یکی از سقف های تزئینی که از جنس آلومینیوم می باشد گریلیوم نام دارد. جالب است بدانید که سقف های گریلیوم به سقف های باز شناخته می شوند زیرا این سقف مربعی هایی هستند که کنار یکدیگر قرار گرفته اند. اما با این وجود هیچ چیز جز چراغ ها نمایان نیست. برای نصب این نوع سقف هم مانند سایر سقف ها از آویز سیم مفتول یا زنجیر استفاده می شود.

سقف چوبی

سقف چوبی

همانطور که می دانید متریال چوب حس گرمی و دلپذیری به افراد القا می کند به همین خاطر سقف های چوبی جزو سقف هایی هستند که می توانند در دکوراسیون داخلی بسیار مناسب باشند. برای اجرای این نوع سقف کاذب ابتدا کلاف کشی و تراز سقف با چهارتراش چوبی انجام می شود و سپس لمبه های چوبی را بر روی آن ها اجرا می کنند.

سقف ترکیبی

همانطور که از اسم آن پیدا است این نوع سقف از ترکیب چند نوع سقف کاذب تشکیل می شود. قبل اجرای این نوع سقف کاذب باید به موارد بسیاری توجه کرد یکی از مهم ترین آن ها این است که طرحی که انتخاب می شود برای سازه مناسب باشد. باید توجه داشت که قبل از اجرای این نوع سقف کاذب باید زیر سازی مناسب با آهن انجام شود.

سقف آلومینیومی

سقف آلومینیومی

در این نوع سقف از تایل های آلومینیوم کاری که بتونه کار نشده اند استفاده می شود. این نوع سقف امکان تعمیر دارد و می توان به راحتی به فضای پشت آن دسترسی داشت.

نصب این نوع سقف کاذب ها بدین صورت است که اگر قرار باشد در محلی که در معرض رطوبت است (مانند حمام)‌ از تایل هایی با روکش پی وی سی و پشت فویل دار استفاده می شود.

لازم به ذکر است که اگر قصد استفاده از این نوع سقف تنها به منظور دکوراتیو بون آن باشد از تایل های ساده استفاده می شود.

سقف آکوستیک

سقف آکوستیک

برای اجرای سقف آکوستیک از متریال های زیر استفاده می شود:

  • پلاک های چوبی و گچی
  • ورقه های مقوایی فشرده
  • پارچه چین دار

این نوع سقف مانند سایر سقف ها از ویژگی های بسیاری برخوردار است که اصلی ترین آن ها ساده٬ ضد صدا و ضد حریق بودن است. همچنین اجرای این نوع سقف کاذب هزینه مناسبی دارد.

سقف طلقی

از دیگر سقف های کاذب پرکاربرد٬ سقف های طلقی هستند که قابلیت عبور نور دارند. برای اجرای این نوع سقف کاذب از شبکه بندی کناف استفاده می کنند. همچنین هزینه این نوع سقف کاذب مقرون به صرفه و سرعت اجرای آن بسیار بالا است.

سقف شیشه ای

سقف شیشه ای

برای پوشش سقف می توان از شیشه های تزيینی به منظور سقف شیشه ای استفاده کرد. طراحان اغلب برای اجرای سقف شیشه ای از شیشه های سکوریت استفاده می کنند. همانطور که می دانید این نوع متریال قابلیت انتقال نور را دارند و به راحتی می توان آن ها را تمیز کرد.  همچنین از دیگر ویژگی های این نوع سقف کاذب به متنوع بودن آن ها اشاره کرد. طراحان با در نظر گرفتن سلیقه افراد از شیشه هایی که طرح های مختلفی دارند استفاده می کنند.

اما باید توجه داشت که این نوع سقف ها معایب مخصوص خود را دارن که در ادامه به چند مورد مهم آن می پردازیم.

  • وزن بالا:‌ وزن این نوع شیشه ها برای اتصال آن ها به سقف بسیار بالا است به همین خاطر باید در نظر داشت که به صورت کاملا ایمن به سقف اصلی متصل شوند.
  • هزینه بالا:‌ این نوع سقف به دلیل متریال شیشه ای که در آن به کار گرفته می شود و همچنین دشوار بودن نصب آن هزینه بالایی دارد.
  • مقاومت پایین‌: این نوع متریال در برابر عواملی چون زلزله احتمال شکستگی دارد.

سقف آی گلس

سقف آی گلس

یکی از سقف هایی که در ایران بسیار رایج است آی گلس است زیرا مواد اولیه این سقف در داخل ایران تولید می شود. آی گلس همان تایل های شفاف آکریلیک است که قابلیت عبور نور را دارد. از این نوع سقف کاذب می توان به صورت ترکیبی به ویژه به همراه ام دی اف استفاده کرد. آی گلس ها وزن سبکی دارند و از لحاظ طرح بندی بسیار متنوع می باشند.

در چه محیط هایی می توان از سقف کاذب استفاده کرد؟

سقف کاذب ویژگی های بسیاری دارد به همین خاطر در قسمت های مختلف خانه قابل استفاده هستند اما به صورت کلی تر در محیط های زیر می توان از سقف کاذب استفاده کرد.

  • سالن پذیرایی
  • سرویس بهداشتی
  • حمام
  • اتاق خواب
  • آشپزخانه
  • کتابخانه
  • محیط های اداری
نویسندهEbi Tavakoli

دیدگاهتان را بنویسید

جدول عناوین