بهترین متریال برای نمای ساختمان

نمای-ساختمان

برای ساخت یک بنا فاکتورهای بسیاری وجود دارد که یکی از مهم ترین آن که در زیبایی، مقاومت و هزینه اجرا بسیار تاثیر گذار است نوع متریالی می باشد که برای نمای ساختمان استفاده می شود. امروزه متریال بسیاری برای ساخت بنا در بازار وجود دارد که هرکدام آن ها ویژگی های مخصوص به خود را دارند و باید با توجه به لوکیشن بنا مصالح مورد نظر را انتخاب کرد. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل تری در رابطه با انواع مختلف متریال برای ساخت بنا در اختیار شما بگذاریم. با ما همراه باشید.

نمای آجری

نمای آجری

یکی از متریال هایی که به اصطلاح قدمت خیلی بالایی دارد، آجر است. حتی امروزه هم بسیاری از افراد برای نمای ساختمان ها از آجر استفاده می کنند. آجر در مقایسه با سایر متریال ها قیمت مناسب تری دارد. نکته مهمی که در رابطه با آجر نما باید بدانید این است که این نوع مصالح به این معنا نیستد که سبک آن خانه سنتی و قدیمی است زیرا امروزه در بناهایی که به سبک مدرن هم طراحی می شوند از آجر نما استفاده می کنند. این متریال ویژگی های بسیاری دارد که یکی از کاربردی ترین آن این است که نیاز به نگهداری ندارد به صورتی که این نما می تواند تا سال ها بدون تمیز شدن ظاهر خود را حفظ کند.

نمای سیمان سفید

نمای سیمان سفید

یکی از محبوب ترین متریال ها برای ساخت نمای بناهای مدرن٬ سیمان سفید است. همانطور که می دانید و در مقاله دکوراسیون داخلی به سبک مدرن به آن اشاره کردیم سبک مدرن از یکدستی و سادگی پیروی می کند به همین خاطر برای بنا هم از متریالی که تا حدالامکان ساده باشد استفاده می کنند. سیمان سفید یکی از همین متریالی است که برای بناهای مدرن بسیار مورد استفاده واقع می شود. همچنین باید توجه داشت که سیمان سفید کاملا به صرفه است و برای اجرای آن نیازی به هزینه بالا نیست. همچنین سرعت اجرا با استفاده سیمان سفید بسیار بالا است و عمر طولانی ای دارد به صورتی که تا چند سال ظاهر خود را حفظ می کند. اما لازم به ذکر است که به دلیل داشتن رنگ سفید احتمال کثیف شدن آن زیاد است.

نمای سنگی

نمای سنگی

از دیگر مصالح محبوب در بین افراد برای نمای یک ساختمان، سنگ است. سنگ متریالی است که اغلب با سلیقه بسیاری از افراد جور در می آید. سنگ ها در جنس٬ بافت و رنگ تنوع بسیاری دارند به همین خاطر یکی از گزینه های بسیار مناسب برای اجرای نما می تواند باشد. همچنین سنگ ها به دلیل مقاومت بالایی که دارند یک متریال خوب برای اجرای یک نما محسوب می شوند به صورتی که در برابر رطوبت بسیار مقاوم هستند. اما نکته مهمی که در رابطه با متریال سنگ باید به آن توجه کرد این است که هزینه بالایی دارد.

نمای چوبی

یک متریال بسیار زیبا که بین افراد هم بسیار محبوب می باشد چوب است. استفاده از متریال چوب باعث می شود که جلوه خاصی به نما بخشیده شود. در گذشته افراد نگران مقاومت چوب در برابر شرایط جوی گوناگون بودند اما امروزه تکنولوژی به سمتی رفته است که این نگرانی را تا حدودی برطرف می کند. لازم به ذکر است که شرایط نگهداری از بنایی که متریال آن از چوب است در مقایسه با سایر مصالح کمی متفاوت است به عبارتی نیاز به نگهداری بیشتری دارد. به عنوان مثال لازم است که یک لایه ی پوششی بر روی چوب زده شود تا مقاومت آن را در برابر شرایط جوی افزایش دهد.

نمای ترمووود

نمای ترمووود

یکی از مقاوم ترین چوب ها که در طراحی نما بسیار کاربردی است ترمووود می باشد. این متریال ویژگی های بسیاری دارد که از مهم ترین آن ها می توان به تنوع رنگ و اندازه آن ها اشاره کرد. همچنین ویژگی های بسیاری دارد که همین ویژگی ها موجب می شوند که با سایر رقبای خود متمایز باشد. این متریال در برابر شرایط مختلف جوی مقاوم است به همین خاطر برای نماهایی که تمایل به استفاده از چوب دارند ترمووود می تواند بسیار کاربردی باشد. جالب است بدانید که استفاده از متریال ترمووود در کنار متریال هایی مانند فلز و سنگ بسیار جذاب می شود.

نمای فایبر سمنت

نمای فایبر سمنت

به پنل های سیمانی که دارای فیبر هستند فایبر سمنت می گویند. از ویژگی های مهم این متریال مقاومت بالای آن است به صورتی که می توان گفت در مقایسه با متریال هایی مانند سیمان یا چوب بسیار مقاوم تر است. همچنین در مقابل آتش و خوردگی توسط حشرات بسیار مقاوم است. همچنین چون این متریال به صورت پنلی در اختیار کاربران قرار می گیرد سرعت اجرای نما را تا حد چشم گیری افزایش می دهد.

نمای کامپوزیت آلومینیوم

نمای کامپوزیت آلومینیوم

یکی از متریال هایی که تو این چند سال اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته است کامپوزیت آلومینیوم می باشد. این متریال مانند سایر مصالح از ویژگی های بسیاری برخوردار است که یکی از آن تنوع گسترده ای است که در رنگ دارد. به دلیل طیف رنگی گسترده ای که این متریال دارد این امکان را به شما می دهد تا برای نمای ساختمان خود هر رنگی که می خواهید را انتخاب کنید. همچنین با توجه به مزیت های بسیار این متریال قیمت مناسبی هم دارد. اما لازم به ذکر است که کامپوزیت های آلومینیوم در برابر آتش سوزی و ضربه مقاوم نیستند.

نمای استیل گالوانیزه

نمای استیل گالوانیزه

از دیگر مصالحی که مقاومت بالایی دارند استیل گالوانیزه است. این متریال در برابر تغییرات حرارتی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. از استیل گالوانیزه به صورت ورقی استفاده می شود به همین خاطر از این متریال می توان در شکل و اندازه های مختلف استفاده کرد. برای نما ترکیب ورقه های گالوانیزه با چوب می تواند بسیار جذاب باشد. در حالت کلی می توان گفت که امروزه برای طراحی نما، ورقه های گالوانیزه محبوبیت بسیاری دارد زیرا نصب و اجرای آن راحت و بی دردسر است. این نوع مصالح برای خانه های مدرن بسیار کاربرد دارد.

نمای شیشه ای

نمای شیشه ای

بسیاری از افراد علاقه زیادی به استفاده از شیشه برای نمای ساختمان خود دارند. یکی از زیباترین متریال هایی که برای نما می توان از آن استفاده کرد شیشه است اما باید توجه کرد که ساختمان از لحاظ اشراف به رو به رو مشکلی نداشته باشد. برای استفاده از شیشه در نما نیاز به یک چهارچوب است که شیشه را در بر گیرد. نکته مهمی که برای استفاده از شیشه در نما باید به آن توجه داشت این است که از کیفیت شیشه مطمئن باشید به عنوان مثال عایق بودن، مقاومت در برابر شکستگی و ضربه و جلوگیری از نفوذ اشعه های مضر.

نویسندهکاوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدول عناوین